Szolgáltatások

Kardiológia

A kardiológia a szív- és az érrendszer betegségeivel foglalkozó orvosi szakág, amely a belgyógyászati orvoslás egyik speciális ága.

A kardiológiai kivizsgáláshoz a szívultrahangon kívül a szakorvos, rendelőnkben végezhet EKG -vizsgálatot  (nyugalmi), illetve Holter – vizsgálatot (24 órás EKG vizsgálat), ABPM vizsgálatot (24 órás vérnyomásmérés, a magas vérnyomás – alacsony vérnyomás, ingadozó vérnyomás kiszűrésére). Ezekre a vizsgálatokra külön is be lehet jelentkezni időpont foglaló rendszerünkön keresztül, a kardiológiai szakorvosi vizsgálattól függetlenül, így mire a szakorvoshoz kerül a beteg, a friss leletek már segíthetik a pontos diagnózis felállítását.

A kardiológusok nagy része megelőző vizsgálatokkal és kezelésekkel, valamint tartós szív- és érrendszeri betegségek követésével foglalkozik, azonban vannak olyan kardiológusok is, akik sürgősségi ellátást igénylő szív- és érrendszeri betegségekkel foglalkoznak. A tartósan magas vérnyomás olyan állapot, amelyre az érrendszer állapota miatt is különös figyelmet fordít a kardiológus szakorvos.

A Panoráma Poliklinika két szakvizsgával rendelkező, belgyógyász-kardiológus szakorvosa Dr. Pap Csaba.

Foglaljon időpontot online!
Naptárunkban kiválaszthatja az Ön számára megfelelő időpontot.

Időpontfoglalás

Mikor érdemes kardiológus szakorvoshoz fordulni?

Ha tudjuk vagy úgy érezzük, hogy a szívünkkel baj van, mindenképpen érdemes kardiológus szakorvoshoz fordulni.

Különösen igaz ez akkor, ha:

• szédülést
  • rendszertelen, erős szívdobogást
  • rendszertelen szívverést
  • tartós mellkasi fájdalmat
  • vagy magas vérnyomást tapasztalunk.

Ezekben az esetekben a kardiológus szakorvos különböző, célzott vizsgálat segítségével állapítja meg, hogy a szívnek vagy az érrendszernek van-e valami baja, s ha igen, milyen probléma okozza a tüneteket. Ilyen gond lehet például a szívzörej vagy a rendszertelen szívverés.

A kardiológiai magánrendelésnek fontos szerepe van a szívroham és agyvérzés utáni rehabilitációs kezelésekben is, amelyek során rendkívül fontos, hogy a testi gyógyítás mellett pszichológiai segítséget is kapjon a páciens.

A különböző szívbetegségekkel való megküzdésben kulcsfontosságú lehet, hogy a kardiológiai kezelést rendszeres pszichológiai kezeléssel egészítsék ki – ezzel javítható a mind a testi, mind a lelki egészség.

Mi történik a kardiológiai vizsgálaton?

Kardiológiai vizsgálat során a szakorvos először meghallgatja a panaszokat. Éves rutinvizsgálat esetén ezekből általában kevesebb van. Kardiológiai magánrendelésünkre azonban legtöbben valamilyen konkrét panasszal, gyakran magas vérnyomás miatti szédüléssel vagy mellkasi fájdalom miatt fordulnak.

A panaszok meghallgatása után a szakorvos először fizikális, azaz testi vizsgálatot végez. Ennek során az orvos megvizsgálja, hogy a testen van-e bármilyen látható elváltozás. Emellett az orvos fonendoszkóp segítségével „meg is hallgatja” a szívet.

Az alapvizsgálat után minden esetben további kivizsgálásra kerül sor: EKG-készülék segítségével az orvos felméri a szívműködést, illetve megfigyeli, hogy van-e bármilyen rendellenes szívműködés.

Az EKG-vizsgálat után szívultrahang vizsgálat következik: ennek során modern ultrahangkészülék segítségével mozgóképen vizsgálja meg a kardiológus szakorvos a szívet működés közben. Az eszközzel megmérhető a szív kamrájának és pitvarának mérete, a szívizom jellege és a szívműködés jellemzői is. Ezen információk segítségével a kardiológus orvos a legtöbb esetben meg tudja állapítani, hogy van-e gond a szívvel – és ha igen, milyen.

A kardiológia vizsgálat végén a szakorvos elmondja a kezelési javaslatot, figyelembe véve a panaszokat és a vizsgálatok eredményét.

A szakorvos írhat fel szív- és érrendszerre ható gyógyszert, valamint állapottól függően javasolhat laborvizsgálatot vagy további kardiológiai diagnosztikai vizsgálatokat.

Ha a kardiológus szakorvos pszichológiai okokat is sejt a panaszok hátterében, pszichoterápiás kezelést is javasolhat. Rendelőnk pszichoterapeutái és szakorvosai szoros együttműködésben dolgoznak, így a testi és lelki gyógyítást összehangoltan tudják végezni. Ennek eredménye a tartósabb és jobb minőségű gyógyulás.

Rendelőnkben elérhető kardiológiai vizsgálatok

Jól felszerelt kardiológiai rendelőnkben számos kardiológiai diagnosztikai vizsgálat érhető el, kardiológiai szakorvosi vizsgálat keretein belül és külön is.

Kardiológia vizsgálatok a Panoráma Poliklinikán:

Szívultrahang. A szívultrahang célja a szív alakjának, működésének és hatékonyságának mérése. A vizsgálat elengedhetetlen a modern kardiológiai diagnosztikában, ezért minden kardiológiai szakvizsgálatunk tartalmazza. Külön kérésre természetesen szakvizsgálat nélkül is elvégezhető a vizsgálat.

Nyugalmi EKG. A nyugalmi EKG-vizsgálat lényege, hogy nyugodt körülmények között vizsgálja a szívműködést és a szívritmust – azaz a szív által kibocsátott elektromos jeleket. A vizsgálat során elektródákat ragasztanak a test különböző pontjaira, amelyek mérik a szív aktivitását és grafikonná alakítják azt a vizsgáló kardiológus szakorvos számára. A szakorvos a grafikon alapján hasznos következtetéseket von le a szív állapotával kapcsolatban.

24 órás vérnyomásmérés (ABPM). A 24 órás vérnyomásmérés célja, hogy egy hosszabb időszakon keresztül 15-30 percenként megmérje a vérnyomást. Ez elsősorban azoknak hasznos, akiknek ingadozik a vérnyomása. Az eszközt nappal és éjszaka is viselni kell, 24 órán keresztül. A vizsgálatból nagy pontossággal derül ki, ha valakinek hosszabb időn keresztül magas vagy alacsony a vérnyomása, illetve az is, ha ingadozik a vérnyomás.

Holter-vizsgálat (24 órás EKG). A Holter-vizsgálat lényege, hogy 24 órán keresztül méri a szív által kibocsátott elektromos jeleket. Ez különösen fontos, ha a szívünkkel olyan jellegű problémánk van, amelyet nem lehet akaratlagosan befolyásolni, így lehetséges, hogy a kardiológiai szakvizsgálat alatt nem derül fény a szívünkkel kapcsolatos valódi gondra. Azzal, hogy 24 órán keresztül mér a készülék, a kardiológus szakorvos észlelheti az egészen apró, rejtőzködő problémákat is.

Milyen tünetek esetén javasolt kardiológus szakorvoshoz fordulni?

Nagyon fontos, hogy felismerjük: mely tünetek esetén forduljunk kardiológus szakorvosunkhoz és mely tünetek esetén kell azonnali sürgősségi ellátás.

Az azonnali sürgősségi tünetek az alábbiak (gyakran egyszerre több is jelentkezik):

• hirtelen erőteljes zsibbadás és érzékvesztés
  • gyorsan jelentkező légszomj
  • hirtelen erős mellkasi fájdalom
  • hirtelen erős fájdalom az állkapocsban, nyakon vagy a háton
  • váratlanul fellépő fájdalom vagy diszkomfort az egyik vagy mindkét karban, vállban.

Ha a fenti tüneteket tapasztalja, értesítse a mentőszolgálatot, mivel nem zárható ki a szívroham gyanúja!

Gyakrabban előfordul, hogy nincs súlyos probléma, azonban érdemes kardiológus magánorvosunkhoz fordulni a rövid időn belül elérhető kezelésért. Ezek a tünetek az alábbiak:

• tartós mellkasi fájdalom, illetve ezzel egyidőben diszkomfort érzés
  • tartós fulladás, nehézlégzés,
  • hosszabb ideig tartó erős szívdobogás, amely zavaró,
  • szívritmus zavarai,
  • terhelhetőség csökkenése,
  • végtagok duzzadása, vizesedése,
  • száraz köhögés, köhécselés,
  • hirtelen megszédülés, ájulás.

Fontosabb betegségek, amelyek a kardiológia szakterületéhez tartoznak:

A leggyakoribb, klinikánkon is kezelt kardiológiai betegségek az alábbiak:

• magas vérnyomás
  • szívritmuszavar
  • angina
  • érelmeszesedés
  • agyvérzés utáni rehabilitáció
  • szívroham utáni rehabilitáció.

Rendelőnkben a kardiológia magánrendelést dr. Pap Csaba belgyógyász-kardiológus végzi. Kardiológiai munkája mellett meghívott előadóként orvosjelölteket két egyetemen is tanít. Kezelései során különösen figyel a szakmai protokollok alkalmazásán kívül a betegség hátterében zajló érzelmi-lelki okok tisztázására, valamint – a gyógyítás sikere érdekében – az egyénre szabott kezelésre is.

A 24 órás Holter (EKG monitorozás) vizsgálatot illetve a szintén 24 órás ABPM (vérnyomás monitorozás) vizsgálatot, vagy a nyugalmi EKG vizsgálatot érdemes a szakorvosi konzultációt megelőző napokban kérni, hogy az orvos-beteg találkozás alkalmával, a szakorvos már az eredmények értékelését is el tudja végezni.

Ezekhez a vizsgálatokhoz az időpontot online foglaló rendszerünkön keresztül külön is be lehet jegyezni az alábbi linken:

ABPM, Holter, nyugalmi EKG vizsgálatok

Foglaljon időpontot online!
Naptárunkban kiválaszthatja az Ön számára megfelelő időpontot.

PszichoLogic

Cikkek, hírek, bejegyzések

Neurológiai panaszok a pszichoszomatika szemléletével

A neurológiai tünetek rendkívül sokféle módon jelentkezhetnek, és változatosak abban a tekintetben is, hogy a szervezet mely területét érintik. Emiatt a neurológusok számos más orvosi szakterülettel együttműködve dolgoznak gyógyító munkájuk során. A Panoráma Poliklinika pszichoszomatikus szemléletű rendelésein, az emberi szervezetre, mint egymással összefüggő folyamatok rendszerére is figyel a szakorvos, így módjában áll figyelembe venni a […]