Gyógypedagógia-pszichológia
Gyógypedagógiai-pszichológiai vizsgálatra leggyakrabban akkor kerül sor, amikor felmerül, hogy a gyermek vagy felnőtt fejlődése valamilyen területen eltér az átlagostól (magatartás/viselkedés, figyelem, kommunikáció, szociális készségek, olvasás, írás, számolás stb.). A vizsgálat történhet önmagában vagy a pszichiátriai és klinikai pszichológiai vizsgálat kiegészítéseként.
A gyógypedagógiai-pszichológiai vizsgálatnak szinte minden esetben fontos része a szülőkkel vagy hozzátartozókkal való konzultáció. Ilyenkor a szakember a különböző területek fejlődésére vonatkozóan tesz fel kérdéseket, így az érintett gyermek vagy felnőtt életkori normákhoz viszonyított fejlettségéről, a fejlődés menetéről és a különböző területek egymáshoz viszonyított fejlettségi szintjeiről szerez részletes információkat. Ezt követően megfigyeli, ill. megvizsgálja a klienst (hogyan kommunikál, hogyan viselkedik társas helyzetben, milyen a mozgása, hogyan játszik, rajzol stb.), és ennek mentén tervezi meg a szükséges vizsgálatok körét. pl. átfogó intellektuális képességek vizsgálata, részképességek felmérése, figyelem, aktivitás, nyelvi fejlettség, olvasás-szövegértés, írás és számolás vizsgálata.
A szakember a vizsgálat eredményeiről tájékoztatja az érintettet, ill. a szülőket, valamint – adott esetben – a vizsgálatot kezdeményező pszichiátert és klinikai pszichológus kollégát, hogy összegezni lehessen a több helyzetben, több szakember által tett megfigyeléseket. A vizsgálatok alapján a gyógypedagógus javaslatot tesz a fejlesztésre, terápiás megsegítésre is.
Iskolaérettségi vizsgálat
A vizsgálatok speciális esetét jelenti az iskolaérettségi vizsgálat, amikor a gyermek iskolára való készültségének szintjét állapítjuk meg, beleértve testi-lelki érettségét és a kognitív képességek széles körét (mozgás, rajz, beszéd, beszédértés, önkifejezés, figyelem, emlékezet, stb.). Ez azért fontos, mert a különböző területeken mutatott érettség alapvetően meghatározza a gyermek iskolai beválását: az olvasás, írás és számolás elsajátításának sikerességét, a képességekkel összhangban lévő eredmények elérését.
A vizsgálat során lehetőség nyílik olyan problémák hátterének feltárására is, mint amikor egy gyermek képességei jobb teljesítménypotenciált vetítenek előre, mint ami iskolai teljesítményében ténylegesen megjelenik, és vizsgálni tudjuk a tehetség, a részképességzavarok, a teljesítménykényszer, a szorongás és más pszichés nehézségek hatását az iskolai beválásra.
A további szakemberrel való konzultációra, problémaspecifikus fejlesztésre a vizsgálat eredménytől függően teszünk javaslatot.
Making appointments
Gyógypedagógus szakembereinkhez időpont-egyeztetés szükséges (közvetlenül bejelentkezni nem lehetséges). Kérjük, kattintson a gombra, és küldje el elérhetőségeit. Ezt követően telefonon vagy e-mailben felvesszük Önnel a kapcsolatot.
I like it, I share it
Place of consultations
Panoráma Polyclinic (Buda)
7 Derkovits street, 1126 Budapest
Making appointments
Egyes ellátásainkhoz időpont-egyeztetés szükséges (közvetlenül bejelentkezni nem lehetséges). Kérjük, kattintson a gombra, és küldje el elérhetőségeit. Ezt követően telefonon vagy e-mailben felvesszük Önnel a kapcsolatot.