ADHD screening (for children over 4 years old)
ADHD stands for Attention Deficit and Hyperactivity Disorder. ADHD is one of the most common behavioural disorders in children and adolescents, and should always be diagnosed - and distinguished from other conditions with partly similar symptoms - by a qualified specialist.
Fontos, hogy a gyermek elsődlegesen gyermekpszichiáterhez kerüljön a diagnózis felállítása céljából, illetve elkészüljön a szükséges állapotfelmérés. Utóbbi azért is lényeges, mert egyes fejlesztési módszerek bizonyos életkori határok között sikeresebben alkalmazhatóak, és az együttműködési készség az életkor függvényében változhat.
A vizsgálat alsó korhatára klinikánkon a gyermek négyéves kora; ha a gyermek fiatalabb, meg kell várni a negyedik életév betöltését.
A Panoráma Poliklinikán dedikált team fogadja az ADHD-kivizsgálást kérő gyerekeket és szüleiket. Gyermekpszichiátereink kórházi munkájuk során nagy gyakorlatot szereztek ezen a szakterületen, és tudományos munkájuk is kiterjed a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarra és a kapcsolódó területekre. Gyógypedagógus-pszichológus és tanácsadó szakpszichológus kollégáink a kognitív képességek mérése, részképességzavarok, tanulási nehézség diagnosztizálása terén rendelkeznek szakmai tapasztalattal. Szükség esetén gyermek- és ifjúsági klinikai szakpszichológus is bevonható a vizsgálatba. A team tagjai Dr Péter Garas és Dr Gergely Mészáros gyermekpszichiáter, valamint Sára Posta gyermek- és ifjúsági klinikai szakpszichológus-jelölt és Eszter Kuncz gyógypedagógus-pszichológus.
Making appointments
Ehhez az ellátásunkhoz időpont-egyeztetés szükséges. Kérjük, kattintson a gombra, és küldje el elérhetőségeit. Ezt követően telefonon vagy e-mailben felvesszük Önnel a kapcsolatot.
A gyermekkori ADHD jellemző tünetei
- high inattention (attention deficit),
- istent impulsivity and restless behaviour (hyperactivity), and
- uneven cognitive development, which may cause specific abnormalities in higher-level mental processes (flexibility of adaptation, inhibition of action, planning and execution).
Behavioural characteristics
What are the behavioural characteristics associated with ADHD syndrome?
- The child is impulsive, restless, unable to control his/her behaviour, or not able to maintain or focus attention. These symptoms are present in different situations (school, nursery, family, etc.).
- The child can be restless, rambunctious, unruly, often accident-prone, messy, distracted, impatient, inattentive, staring, disturbing others with interruptive behaviour, boisterous, tired or seemingly inexhaustible in energy, not completing tasks, forgetful and underachieving.
As parents, we can suspect ADHD, if
- the child’s performance is extreme, uneven, has learning and behavioural difficulties, sometimes produces particularly good, other times very poor results
- the child is distracted, shows fluctuating emotions, behaves disorderly, acts recklessly and inordinately and may have temper outbursts
- at school, they may complain that the child’s grades are lower than his/her abilities, does not follow rules, disrupts class or simply his/her attention wanders, makes mistakes in what he/she knows, and is unable to complete tasks and to set priorities.
The characteristics are individual, but their difficulties and life histories show a characteristic pattern, which is the task of the specialist to identify and evaluate the information.
Our diagnostic package
ADHD syndrome starts in early childhood. Characteristic symptoms may already be detected as early as around the age of two, usually causing significant difficulties until the end of adolescence, and in some cases persisting into adulthood.
It should be noted that similar symptoms can also be caused by other problems (e.g. lack of school maturity, specific learning disorder, delayed intellectual development, depression, sensory problems or behavioural problems resulting from negative life events, as well as family or environmental influences), so it is very important
- to perform a clinical psychological interview and complete a questionnaire,
- to carry out the educational-psychological assessment of the child, and
- to provide a specific examination including observation by a child psychiatrist.
In addition, to make an accurate diagnosis, it should preferably be submitted in advance
- a pre-school or school pedagogical opinion written by a teacher who is in constant contact with the child.
The attached downloadable criteria system provides a guide for writing the pedagogical opinion.
A Panoráma Poliklinika komplex diagnosztika csomagot kínál, ennek részletes leírása számos nélkülözhetetlen információt tartalmaz a kivizsgálás folyamatáról.
A comprehensive examination can help to determine the course of treatment that can thus lead to a satisfactory outcome.
Time factor is important
Time is an important factor in the diagnosis and in the impact on later life, since
- as time passes, problems may worsen,
- negative self-evaluation, lack of motivation, hopelessness, mood and anxiety disorders may develop secondarily,
- in addition, somatic (physical) symptoms such as headaches, abdominal pain, etc. may also appear,
- ulties in managing life may become characteristic in adulthood,
- other associated psychiatric conditions may draw attention to the problem.
Diagnosis and possible treatments
With a timely diagnosis and corresponding further treatments, such as
- behavioural therapy,
- medication,
- parental counselling,
- various developmental procedures
- psychotherapy
- etc.
the aim to reduce the disturbance of psychological development and to preserve the harmony of personality development can be achieved.
I like it, I share it
Place of consultations
Panoráma Polyclinic (Buda)
7 Derkovits street, 1126 Budapest
Making appointments
Egyes ellátásainkhoz időpont-egyeztetés szükséges (közvetlenül bejelentkezni nem lehetséges). Kérjük, kattintson a gombra, és küldje el elérhetőségeit. Ezt követően telefonon vagy e-mailben felvesszük Önnel a kapcsolatot.