Novembertől elérhető rendelőnkben az ADHD szakrendelés, melyre Dr. Garas Péter és Dr. Mészáros Gergely gyermekpszichiáterek valamint Kuncz Eszter gyógypedagógus-pszichológus, Radnai Fruzsina klinikai szakpszichológus, valamint Posta Sára gyermek -és ifjúsági klinikai szakpszichológus-jelölt várja a bejelentkezőket.
A gyermekpszichiáterek korábbi kórházi munkájuk során nagy gyakorlatot szereztek ezen a szakterületen, és PhD értekezésük témájául is ezt, illetve ehhez szorosan kapcsolódó területet választottak. Gyógypedagógus-pszichológus, tanácsadó szakpszichológus kollégánk a kognitív képességek mérése, részképességzavarok, tanulási nehézség diagnosztizálása terén rendelkezik jelentős szakmai tapasztalattal. Szükség esetén gyermek- és ifjúsági klinikai szakpszichológus is bevonható a vizsgálatba.
Kérjük négyéves kor feletti gyermek részére kérjen időpontot ADHD rendelésünkre! Szülői tájékoztatónkat a klinikánkon végzett hiperaktivitás és figyelemzavar komplex kivizsgálási menetéről, négyéves kor feletti gyermekek részére.
A Panoráma Poliklinika gyermekpszichiátriai rendelésének ADHD szakrendelésére ITT is lehet időpontot egyeztetni.
Mi jellemzi az ADHD-s gyermeket?
Az angol nyelvű Attention Deficit and Hyperactivity Disorder megnevezés rövidített változata az ADHD, ami figyelemhiányt és hiperaktivitás zavart jelent.
Az ADHD jellemzői a nagymértékű figyelmetlenség (figyelemzavar), folyamatosan fennálló impulzivitás és nyugtalan magatartás (hiperaktivitás), illetve a kognitív fejlődés terén megmutatkozó egyenetlenségek, amelyek a magasabb szintű mentális folyamatokban (az alkalmazkodás rugalmassága, cselekvésgátlás, tervezés és végrehajtás) okozhatnak sajátos eltéréseket.
Az ADHD tünetegyüttes a kora gyermekkorban kezdődik. Már kétéves kor körül is észlelhetők lehetnek jellegzetes tünetek, amelyek többnyire a serdülőkor végéig okoznak jelentős nehézségeket, de az esetek egy részében a felnőttkorban is fennmaradnak.
Ezekhez hasonló tüneteket más problémák is előidézhetnek (pl.: iskolaéretlenség, specifikus tanulási zavar, értelmi fejlődés késése, depresszió, érzékszervi problémák, vagy negatív életesemények illetve családi-környezeti hatások következtében kialakuló viselkedésproblémák), ezért nagyon fontos a szakorvossal folytatott interjú, a gyermek megfigyelése, pszichológiai vizsgálata és ajánlott még a gyermekkel folyamatos kapcsolatban álló pedagógus által írt óvodai vagy iskolai pedagógiai vélemény rendelkezésünkre bocsátása a pontos diagnózis felállításához. A komplex vizsgálattal a kezelés iránya kijelölhető, és így remélhetjük azt, hogy az kielégítő eredménnyel fog járni.
Melyek az ADHD tünetcsoporthoz tartozó viselkedési jellegzetességek?
A gyermek impulzív, nyugtalan, viselkedését nem tudja kontrollálni, figyelmét nem képes fenntartani, fókuszálni. Ezek a tünetek különböző helyzetekben (iskola, óvoda, család stb.) egyaránt megjelennek.
A gyerek lehet izgő-mozgó, rohangáló, szertelen, sokszor balesetező, rendetlen, szétszórt, türelmetlen, figyelmetlen, elbámészkodó, közbeszólásaival másokat zavaró, harsány, fáradékony vagy látszólag kimeríthetetlen energiájú, feladatait el nem végző, feledékeny és alulteljesítő.
Szülőként hogyan vehetjük észre, hogy a gyermekünk az ADHD jeleit mutatja?
Gyanakodhatunk, ha a gyermek teljesítménye szélsőséges, egyenetlen, tanulási és viselkedési nehézségekkel küzd, időnként kifejezetten jó, máskor nagyon gyenge eredményt produkál. Ha szétszórt, hullámzó érzelmeket mutat, szertelen a viselkedése, meggondolatlanul cselekszik, féktelen, esetleg dühkitörések jellemzik. Az iskolában is panaszkodhatnak a gyermekre, mert a jegyei rosszabbak, mint képességei, nem tartja be a szabályokat, zavarja az órát, vagy egyszerűen csak elkalandozik a figyelme, amit tud, abban is hibát ejt, nem képes a feladatait befejezni és fontossági sorrendet felállítani.
A jellemzők egyéniek, a nehézségeik és élettörténetük azonban jellegzetes mintázatot mutat, aminek feltérképezése és az információk mérlegelése a szakember feladata.
Lényeges az IDŐ
Az idő lényeges faktor a diagnózis és a későbbi életszakaszokra gyakorolt hatás szempontjából. Az idő teltével ugyanis a gondok súlyosbodhatnak, másodlagosan negatív önértékelés, motiválatlanság, reménytelenség, hangulati és szorongásos zavarok alakulhatnak ki. Megjelenhetnek szomatikus (testi) tünetek is, mint például a fejfájás, hasfájás stb., felnőtt korban jellemzővé válhatnak az életvezetési nehézségek, illetve egyéb, társuló pszichiátriai kórképek hívhatják fel a figyelmet a problémára.
Kulcsfontosságú szakemberhez vinni a gyermeket
Rendkívül fontos, hogy a gyermek szakemberhez, gyermekpszichiáterhez kerüljön a diagnózis felállítása céljából, illetve elkészüljön a szükséges állapotfelmérés. Utóbbi azért is lényeges, mert egyes fejlesztési módszerek bizonyos életkori határok között sikeresebben alkalmazhatóak, és az együttműködési készség az életkor függvényében változhat.
Az időben megszülető diagnózis, és a hozzá illeszkedő további kezelések (pl.: viselkedés-terápia, gyógyszeres kezelés, szülőkonzultáció, különböző fejlesztések, pszichoterápia stb.) segítségével a cél az, hogy a pszichés fejlődés zavara mérsékelhető, a személyiségfejlődés harmóniája megőrizhető legyen.
Panoráma Poliklinika
Nézze meg élő beszélgetésünket a Facebookon Dr. Mészáros Gergely gyermekpszichiáterrel az ADHD-ról.